tisdag 8 april 2008

Glassbilen=tortyr?


Den 8 april läser man i bl.a i Metro, GT och DN om vad Bo Sjöberg, professor vid Sahlgrenska akademin i Göteborg, anser om Hemglass och deras ljudlogo.

"Försäljning med lockmelodier medför ohälsa och allvarliga störningar för många människor", skriver professorn i ett brev till konsumentminister Nyamko Sabuni."

Det har givetvis bidragit till en hel del olika kommentarer där många instämmer om att ljudsignalen är irriterande och störande. Men lika många tycker att glassbilen är en del av den svenska kulturen och att det är en självklarhet att man ska kunna få signalera att "här är jag"!

Hemglass har som bekant Sveriges mest (begåvade?) igenkännbara ljudlogotyp och pratar vi Sonic Branding så har de verkligen lyckats, alla känner igen den och förknippar signalen till deras produkter.

Däremot har jag en annan twist på denna historia. Om nu barnen springer till glassbilen, så är kanske detta den enda motion vissa barn får. Fetma beror till större del inte av vad vi äter utan hur mycket vi rör på oss (en-in-en-ut principen). Lösning: Parkera Glassbilen liiiite längre bort, signalen lär ju höras (det vet vi) och låt ugnarna springa mot målet.

Inga kommentarer: